SeptemberMamma

Direktlänk till inlägg 30 januari 2011

Mammaledighet.

Av Therese Lindeberg - 30 januari 2011 23:51

Är det meningen, när man är mammaledig, att det är mamman som ska ta ALLT ansvar för barnet då? Jag förstår att jag måste ta hand om min son när hans pappa är på praktik eller jobb eller vad det nu är, men är det meningen att jag ska ta honom dygnet runt? Att han inte kan hjälpa till när han kommer hem från exempelvis praktiken, som det i det här fallet gäller.


Inte bara ansvaret för barnet utan för hushållet också. Gå till BVC, och vad det nu kan vara...


Jag ska inte behöva ta dygnet runt. Först hela natten, sedan hela morgonen och sedan hela dagen och så fortsätter det så först i 2 veckors tid och sedan i 9 veckors tid...

 
 
Ingen bild

Johanna A

31 januari 2011 00:46

Vet hur det är gumman. Hade det likadant när Tindra var bebis. Inte hela tiden men för det mesta. Sen när hon blev större så lämnade man först henne på dagis, åkte till jobbet i 8 timmar, hämta henne, hem, laga middag, diska, natta henne och sen om man hade tur hade man en liten stund för sig själv innan det var dags igen. Vissa dagar fick jag göra det och lite till, som städning osv. Fick till och med ta hand om henne på egen hand när jag hade ryggskott. Han lämnade inte henne på dagis då för att underlätta för mig... Säg ifrån att du inte orkar hålla på 22 timmar per dygn!

 
mariamalmgren

mariamalmgren

31 januari 2011 00:53

mammaledighet vs pappaledighet. det är föräldrarledighet. och korrekt är att FÖRÄLDRARNA har ansvar för barnets välmående , Du & L skall se till att rasmus har allt han behöver och ha han som sitt första priotering. att vara förälder är tufft och man får skippa sina behov utom de basic , äta,sova,skita men det får man passa in så det passar barnet. det är först nu när william är snart 3 som man kan be han vänta med ex.en macka el dricka för att man gör något annat. men när det gäller så små så är oftast allt på liv och död. det får det till att bli det ialla flall. och det är NI som sätter era gränser för vad ni skall göra i hemmet. ect. jag tog nätterna när magnus skulle jobba och magnus tog nätterna när det var helg. men eftersom du som mamma är den som bär mer dig maten om du inte pumpar så L matar så blir det lite problem. men känner du att L skall vara hemma och sköta allt - vice versa . när man är en familj hjälps man åt som en familj för att familjen skall klara sig och gå runt. ta upp det med L i stället hur du känner. hoppas mitt babbel hjälper lite:)

http://www.mariamalmgren.com

 
Ingen bild

jessica

31 januari 2011 01:06

Hej! De är väl klart att han också måste ta sitt pappa ansvar när han kommer hem ifrån tex skolan eller praktiken. När min sambo kommer hem ifrån jobb så brukar han ta Matilda så jag kan få koppla av lite och vila. Visst du är mamma ledig men att ta hand om ett barn är också ett heltidsjobb. Man får hjälpas åt helt enkelt! Du ska juh inte behöva ta honom dygnet runt. Fu måste också vila Kraam

 
Ingen bild

madde

31 januari 2011 07:05

gumman ni ska dela på ansvaret.ni är 2 som har gjort detta barn o inte bara du.bara för att man har praktik eller jobbar så får man hjälpas åt när man är hemma.så det är bara att begära ifrån lars att han får hjälpa till med både hushåll+Rasmus+allt annat.kram love u

 
jessica

jessica

31 januari 2011 08:31

jag förstår hur du känner pga att jag har samma problem...men stefan har blivit bättre sen tindra kom men det är absolut lång väg kvar...men jag tar störtsa ansvaret för ALLT här hemma..och ja mycket är mitt fel jag vill ha på mitt sätt..men jag tycker att man är 2 i ett förhållande och man är 2 om barnet...så då måste man oxå dela på ansvaret..men tuvärr så är nog min och din karl lika på detta område....tyvärr och så jävla tråkigt...men vad ska man göra...?? styrke kramar till dej och prinsen...och hoppas allt löser sej....kram

http://www.mammasevigakarlek.blogg.se

 
Ingen bild

TjockisMamman

31 januari 2011 10:21

Självklart är det BÅDAS ansvar, men nu är det ju du som är hemma med rasmus och nära honom. Självklart ska sambon hjälpa när han är hemma med det vanligaste hushållssysslorna.. speciellt NU när du ändå har förlossningdepression.. Så jobbigt kan det inte vara för honom att kanske laga middagen eller ta rasmus lite så du får liten stund för dig själv.. mm..du måste BEGÄRA att han ska hjälpa...ni har ju ändå 2 om rasmus liksom..

Kommer ihåg första tiden med första barnet det ÄR en STOR omställning för båda två..men lovar de blir bättre och bättre viktigaste är att ni förläldrar PRATAR och kommunicerar med varandra..

ALL LYCKA

 
Marre

Marre

31 januari 2011 10:41

Hej gumman Klart att d u inte skall behöva hålla på med din son 24/7. Det är din sambos ansvar med det var ju han som gjorde dig gravid med ju. Så det är ju lika mycket hans ansvar som det är ditt. Du måste kunna vila ut på nätterna med om du skall orka kunna ta hand om Rasmus på dagarna. Jag förstår att det är jobbigt för dig men ring och prata med din psykolog och be att ha ett möte med din sambo med för att berätta hur du mår och känner..

Finns för dig gumman <3

http://sweetmarre.bloggplatsen.se

 
Martina

Martina

1 februari 2011 07:45

Du får väl inte ersättning från Försäkringskassan för ett dygnet runt arbete om man ska vara krass utan bara för x antal 8 timmars period...
Även om det skulle vara så att du tar ut 7 dagar i veckan så är det ju avseende endast typ 7x8=56 timmar av veckans 168 timmar...
(Nu är jag väldigt hårddragande jag vet!)
Du jobbar heltid med Rasmus, din sambo heltid med sitt jobb och övrig tid ska såklart delas!

http://ytterligare.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Lindeberg - 12 september 2011 20:27

Tjena, Therese här.. haha nej det är det inte.   Detta är en liten kapning av hennes blogg. Denna bloggen ska inte användas mera. utan jag hänvisar till www.barbapappafantasten.blogspot.com   Där kommer Therese i fortsättningen skriva om sitt...

Av Therese Lindeberg - 24 augusti 2011 10:45


Världens Underbaraste Therese!   Jag vet inte riktigt vad jag skall skriva. =). Men tack för att du finns gumman är verkligen glad för din skull tanke på allt som händer att du har Rasmus och Lars snart dax för giftemål. Är stolt över dig så det ...

Av Therese Lindeberg - 17 augusti 2011 15:21

  1 år och 9 månader mellan mig och älsklingen idag! Det är EXAKT 3 månader och 2 dagar kvar till vi ska stå framför vigselförättaren och säga "Ja" till varandra!   Jag älskar dig!        "Jag är en cool kille med mat i hela ansiktet och ner p...

Av Therese Lindeberg - 16 augusti 2011 11:47

Det är ca 3 månader kvar tills jag ska stå framför vigselförättaren och säga Ja till min blivande man. Och kan ni tänka er,  jag börjar redan bli nervös. Det är många som kommer och sitta där och titta på. Jag som har "scenskräck". Hur ska detta gå? ...

Av Therese Lindeberg - 16 augusti 2011 08:16

Jag hade tänkt att jag skulle visa två bilder på Rasmus. En från när han var nyfödd och en från idag. När jag tittar på Rasmus idag, så kan jag inte förstå att han varit så liten som ett litet smörpaket. Det är för mig ofattbart. Är bara så glad att ...

Presentation


27 år, bor i Svalöv tillsammans med min underbara sambo, som jag även är förlovad med. Mamma till en underbar son, Rasmus.

Skriver i min blogg om hur det är att ha en för tidigt född son. Tankar och funderingar som dyker upp. Bloggen är ett sätt, av f

VideFyMe

Kategorier

Mammabloggar

Länkar

Arkiv

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<<
Januari 2011 >>>

Besöksstatistik

Skriv en hälsning


Ovido - Quiz & Flashcards